هارد SSD (درایو حالت جامد) چیست و چه کاری انجام می دهد؟
هارد SSD (درایو حالت جامد) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

آیا شما از نحوه کار هارد SSD (درایو حالت جامد) تعجب می کنید؟ SSD ها یک نوع هارد ذخیره سازی است که عملکردی مانند هاردهای مکانیکی دارد اما از فناوری متفاوتی استفاده می کند. هاردهای SSD مانند فلش مموری های USB از حافظه فلش استفاده می کنند و این اطلاعات به صورت دیجیتالی در دسترس هستند. هاردهای مکانیکی یا HDD از پلاترهای گردان استفاده می کنند و در آنها بازوهایی وجود دارد که برای خواندن هر قسمت از اطلاعات روی پلاتر حرکت می کنند. به همین دلیل چون هاردهای اس اس دی دارای اجزای مکانیکی . پلاترهای گردان نیست زمان بارگذاری و بوت شدن سریعتری را ارائه می دهند.

هارد SSD یا درایو حالت جامد چه کاری انجام می دهد؟

در داخل کامپیوتر شما، هارد درایو ذخیره سازی شما ( هارد SSD یا HDD) در کنار حافظه و پردازنده شما کار می کند تا شما به اطلاعات دسترسی پیدا کنید و بتوانید از اطلاعات استفاده کنید. هارد SSD نسبت به هاردهای مکانیکی سنتی از فناوری متفاوتی استفاده می کند بنابراین SSD ها دسترسی به اطلاعات سریعتر را ارائه می دهند و عملکرد سیستم شما را بهبود می بخشند. این اطلاعات شامل چیزهایی مانند سیستم عامل، بازی ها، تصاویر یا موسیقی است. برای مثال، اگر شما می خواهید به اطلاعات صفحه گسترده خود دسترسی داشته باشید و ویرایش های ساده ای را انجام دهید اتفاقی که در سیستم شما می افتد به صورت زیر خواهد بود:

  • برنامه ها و فایل ها در هارد شما قرار خواهند گرفت. در این حالت صفحه گسترده ای که می خواهید بدان دسترسی داشته باشید در هارد قرار داده می شود.

هارد SSD (درایو حالت جامد) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

  • وقتی که برای باز کردن صفحه گسترده درخواستی ایجاد می کنید، پردازنده اطلاعات مورد نیاز شما را از هارد به رم می اورد تا به صورت موقت به آن دسترسی داشته باشد و از این اطلاعات استفاده کند. از آنجا که هارد SSD دارای سرعت انتقال داده بالایی است فرآیند انتقال به سرعت انجام می شود و این زمان به بارگذاری برنامه ها و فایل ها اختصاص داده می شود.

هارد SSD (درایو حالت جامد) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

  • از این به بعد پردازنده اطلاعات را از رم می خواند و حافظه برای اجرای برنامه استفاده می شود.

هارد SSD (درایو حالت جامد) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

علاوه بر اینکه هاردهای SSD سریعتر هستند، دوام و ماندگاری بیشتری دارند چونکه قطعات متحرک ندارند و خطری فرسوده شدن یا شکسته شدن (به خصوص هنگام حرکت دادن) این هاردها را تهدید نخواهد کرد. علاوه بر این برق کمتری مصرف می کنند و عمر باتری را کاهش نمی دهند. از آنجا که سیستم عامل، برنامه ها و فایل های شما همه در هارد ذخیره می شود و از هارد خوانده می شود، نصب یک هارد SSD یکی از سریعترین راه هایی است که می تواند نقش مهمی را در بارگذاری سریعتر ایفا کند و تقریبا تمام جنبه های عملکردی سیستم شما را تغییر می دهد.