درایو حالت جامد SSD
درایو حالت جامد SSD

حالت جامد اصطلاحی است که به مدار الکترونیکی که از نیمه هادی ها ساخته شده است اشاره دارد. این اصطلاح در اصل برای تعریف این مدارهای الکترونیکی که در ساختشان از نیمه هادی ها به جای لوله های خلاء استفاده می شد تعریف شد. اکثر مدارهای الکترونیکی که ما امروزه استفاده می کنیم از نیمه هادی ها و تراشه ها ساخته شده اند. در واقع درایو حالت جامد به این واقعیت اشاره دارد که رسانه ذخیره سازی اصلی به جای رسانه های مغناطیسی (مانند هارددیسک ها) از نیمه هادی ها استفاده می کند. حالا شما ممکن است بگویید که این نوع ذخیره سازی در قالب فلش مموری هایی که به پورت USB وصل می شوند وجود دارد. در واقع هر دوی فلش مموری ها و هاردهای SSD از یک نوع تراشه حافظه غیر فرار استفاده می کنند که اطلاعات حتی بدون وجود برق در آنها باقی می مانند. تفاوت هایی در فرم فکتور و ظرفیت درایوها وجود دارد. در حالی که فلش مموری برای کاربردهای اکسترنال طراحی شده اند یک هارد SSD می تواند به جای هارددیسک مکانیکی در داخل کامپیوتر قرار بگیرد.

بسیاری از هاردهای SSD از بیرون شبیه به هارددیسک های سنتی اما طراحی اینگونه هاردها به شما اجازه می دهد تا هاردهای SSD را در لپ تاپ ها و یا کامپیوترهای دسکتاپ به جای هارددیسک سنتی استفاده کنید. برای انجام این کار باید ابعاد استاندارد 1.8، 2.5 یا 3.5 اینچ داشته باشید. همچنین با استفاده از رابط های SATA رایج می توان این دسته از هارد ها را به عنوان هارد دیسک در کامپیوتر قرار داد. چند فرم فکتور جدید مانند M.2 وجود دارد که بیشتر شبیه به ماژول حافظه است.

درایو حالت جامد SSD

چرا از درایو حالت جامد استفاده می کنیم؟

درایوهای حالت جامد نسبت به هاردهای مغناطیسی دارای مزایای متعدی هستند. واقعیت این است که هاردهای SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد. در حالی که هاردهای سنتی دارای موتورهای چرخان و پلاترهای مغناطیسی و هد هستند در حالی که تمام ذخیره سازی های هارد درایو حالت جامد توسط تراشه های حافظه فلش انجام می شود. هاردهای اس اس دی 3 مزیت متمایز را فراهم می آورند.

  • برق مصرفی کمتر
  • دسترسی سریعتر به داده ها
  • قابلیت اطمینان بیشتر

برق مصرفی نقش مهمی در هاردهای درایو حالت جامدی که در رایانه های قابل حمل استفاده می شوند دارد. از آنجا که برای موتورهای گردان برقی مصرف نمی شود این هاردها نسبت به هاردهای سنتی انرژی کمتری لازم دارد. در حال حاضر این صنعت مراحلی را برای بررسی و توسعه هاردهای هیبریدی و هاردهای چرخان در نظر گرفته است اما هر دو هنوز هم برق زیادی مصرف می کنند. هاردهای درایو حالت جامد به طور مداوم نسبت به هاردهای سنتی و هیبریدی برق کمتری مصرف می کند.

دسترسی سریعتر به داده ها باعث رضایت افراد می شود. از آنجا که این هارد ها مجبور به چرخاندن پلاترها و تکان دادن هدها نیستند داده ها را بلافاصله می خوانند. هارددیسک های هیبریدی در هنگام استفاده مکرر از هارد تمایل به کاهش سرعت دارند. به همین ترتیب فناوری جدید  Smart Response اینتل یک روش مشابه با کش کردن را در یک درایو حالت جامد ارائه می دهد تا نتایج مشابهی را تولید کند.

قابلیت اطمینان همچنین یک عامل کلیدی و مهم برای هاردهای پرتابل و قابل حمل می باشد. پلاترهای هارددیسک بسیار شکننده و حساس هستند. حتی تکان ها و حرکت های کوچک می تواند باعث ایجاد مشکل شود. از آنجا که هاردهای SSD تمام اطلاعات خود را در تراشه های حافظه ذخیره می کند قطعات متحرک کمتری وجود دارد کمتر دچار خرابی می شود. از آنجا که به طور مکانیکی هاردهای SSD بهتر هستند آنها عمر محدودی دارند. این هاردها دارای تعداد ثابتی سیکل نوشتن می باشد که قبل از اینکه سلول های غیرقابل استفاده شوند این نوشتن انجام می شود. اکثر مصرف کنندگان هنوز هم با این محدودیت سیکل نوشتاری تمایل دارند تا از هاردهای خود به صورت طولانی تر استفاده کنند.

چرا هاردهای درایو حالت جامد در تمام سیستم ها استفاده نمی شود؟

مانند بسیاری از فناوری های کامپیوتری، عاملی که استفاده از هاردهای درایو حالت جامد را در لپ تاپ ها و کامپیوترهای دسکتاپ محدود کرده است هزینه بالای آن است. در حال حاضر این درایوها در دسترس هستند و قیمت آنها به طور قابل ملاحظه ای پایین آمده است، اما هنوز تقریبا 3 برابر (یا بیشتر) هارددیسک های سنتی که ظرفیت مشابهی دارند قیمت دارند و هر چه ظرفیت هارد بالاتر باشد هزینه آن بالاتر خواهد بود. ظرفیت همجنین یک عامل مهم در پذیرش هارد های درایو حالت جامد می باشد. نصفی از کامپیوترهای لپ تاپ مجهز به هاردهای SSD هستند که حدود 128 تا 512 گیگابایت ظرفیت دارند. این تعداد تقریبا معادل با تعداد لپ تاپ هایی است که چند سال قبل به هاردهای مغناطیسی مجهز بودند می باشد.

امروزه لپ تاپ ها می توانند هاردهایی که داری ظرفیت 1 ترابایت یا بیشتر هستند را داشته باشند. برای کامپیوترهای دستکتاپ اختلاف بیشتری مابین تعداد دستگاه هایی که مجهز به SSD و HDD می باشند وجود دارد. حتی با وجود تفاوت های زیادی که از لحاظ ظرفیت وجود دارد، اکثر کامپیوترها نسبت کاربردی که دارند ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را ارائه می دهند. فقط یک مجموعه بزرگ از فایل های عکاسی RAW و فایل های ویدیویی با کیفیت بالا احتمالا می توانند خیلی سریع ظرفیت این هاردها را پر کنند. در نتیجه درایو حالت جامد معمولا سطح رضایت بخشی از فضای ذخیره سازی را برای کامپیوترهای لپ تاپ ارائه می دهند. علاوه بر این گزینه های اکسترنال با عملکرد بالا وجود دارند که از طریق پورت USB3.0 و USB 3.1 و حتی Thunderbolt می توانند فضای ذخیره سازی اضافه ای را برای سیستم های کامپیوتری فراهم آورند.

درایو حالت جامد SSD

هارد درایو جامد SSD در سرور های اچ پی

شاید یکی از مهمترین دغدغه های مصرف کنندگان سرور های اچ پی انتخاب درست ذخیره ساز می باشد. اینکه از HDD استفاده کند یا SSD؟ سوال بسیار خوبی می باشد. اگر فردی باشید که در زمینه ذخیره ساز ها و عملکرد سرورها اطلاعات کافی داشته باشید مطمئنا پاسخ را میدانید. اما اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید بهتر است در انتهای مقاله ” درایو حالت جامد SSD ” با کیهان سرور همراه باشید.

شاید برای یک کاربر خانگی مفهومی نداشته باشد که برای ذخیره سازی اطلاعات خود از هارد های گران قیمت استفاده کند. بنابراین اهمیتی نخواهد داد! اما اگر کاربر ما فردی حرفه ای باشد و بیزنس خود را مرتبط با سخت افزاری که در دسترس دارد بداند در این صورت موضوع کاملا فرق خواهد کرد و باید انتخاب های درستی داشته باشد. هر چند که ما معتقد هستیم یک کاربر معمولی در خانه نیز بایستی در انتخاب ذخیره ساز کامپیوتر شخصی یا سروری که با آن کار میکند دقیق باشد. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد گردد که مگر میشود سرور را در خانه استفاده کرد که در این مورد حتما مقاله ای مفصل برای علاقمندان به سرور تالیف خواهم کرد. همین قدر بدانید که در کمتر از ده تا 20 سال آینده بخش عمده کامپیوتر های خانگی جای خود را به سرور ها خواهند داد.

همانطور که میدانید در سرور دو موصوع در ارتباط با ذخیره ساز مطرح می باشد. موضوع اول سرعت بالا آمدن ویندوز سرور و موضوع دوم فضای ذخیره سازی و سرعت انتقال یا رید و رایت اطلاعات می باشد. به صورت خلاصه عرض میکنم که اگر به دنبال این هستید که سرور شما در ایکی ثانیه بالا بیاید از تلفیق SSD و HDD برای فضای ذخیره ساز سرور استفاده کنید. ویندوز سرور را در SSD نصب کرده و از فضای در اختیار HDD برای ذخیره سازی اطلاعات و رید بندی استفاده کنید. امروزه شرکت هایی که خدمات هاستینگ یا اینترنتی به کاربران خود ارائه میدهند تلفیقی از SSD و HDD استفاده میکنند و برای خرید SSD هزینه های بالایی انجام میدهند. برای روشن شدن اهمیت و دلیل این هزینه بخش انتهایی مقاله ” درایو حالت جامد SSD ” را مطالعه کنید.

چرا برای SSD هزینه کنیم؟

فرض کنید در یکی از دیتا سنتر های شهری که در آن زندگی میکنید 10 عدد سرور DL360 GEN8 دارید و کار هاستینگ و فروش هاست و خدمات هاستینگ انجام میدهید. در دنیایی که شرکت های هاستینگ برای افزایش کیفیت خدمات خود هزینه های بسیار میکنند و سعی دارند در این رقابت پیروز باشند استفاده از SSD یه ضرورت می باشد. اگر سرعت خدمات هاستینگ شما بیش از رقبای شما باشد مشتریان شما به سرعت افزایش یافته و خیلی زود میتوانید هزینه هایی که برای خرید SSD انجام داده اید برگردانید و ده ها برابر آن نیز سود کنید. این یکی از مزیت های استفاده از هارد SSD در مقایسه با هارد HDD می باشد.

اگر قصد خرید هارد اس اس دی دارید پیشنهاد میکنیم به فروشگاه کیهان سرور سری بزنید.