نکات مهمی که در خرید سرور باید توجه کنید!
نکات مهمی که در خرید سرور باید توجه کنید!

راهنمای خرید سرور را در این مقاله از سایت کیهان سرور که یکی از دانستی های مهم در زمان انتخاب سرور است را شرح می دهیم. انتخاب سرور مناسب یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل در کسب و کار شما است از این رو باید در این زمینه اطلاعات و دانش کافی را داشته و فاکتورهای مهم در خرید را بدانید ما در ادامه به توضیح این فاکتورها که مربوط به تمام سرورهای Tower و Recmount می باشد پرداخته ایم.

مهم ترین فاکتورها در خرید سرور

1- راهنمای خرید سرور : نیازهایتان را بشناسید

قابلیت ها و امکاناتی که از یک سرور انتظار دارید به نوع داده های شما بستگی دارد امروزه انواع مختلفی از سرور با قابلیت و امکانات مختلف از سوی برندهای متنوع طراحی و تولید می شود شما باید با توجه به نوع نیاز و مصرف خود اقدام به خرید سرور خانگی ، خرید سرور شرکتی ، خرید سرور صنعتی ، خرید سرور سازمانی و … کنید.

2- توجه به اتصالات شبکه ای

برخی از سرورهای معمولی موجود در بازار دارای یک پورت اترنت یک گیگابایتی هستند ولی اکثر سرورهای قوی مجهز به دو کارت شبکه یک گیگابایتی به صورت استاندارد و یا انتخابی می باشند که قیمت سرور در مدل های قوی به طبع بیشتر است.

نکات مهمی که در خرید سرور باید توجه کنید!

3- برنامه ریزی برای توسعه آتی

در راهنمای خرید سرور باید گفت که سروری را برای خرید انتخاب کنید که با توجه به افزایش نیازهای شما در آینده قابل توسعه و ارتقا دادن باشد.

4- در دسترس بودن (Availability)

عوامل متعددی در سرپا نگه داشتن و طول عمر سرور انتخابی شما دخیل هستند که می توان به اسلات‌های PCI، ذخیره‌ ساز RAID، درایورهای Hot-Plug، منبع های تغذیه و فن های گوناگون اشاره داشت. برخی از سرورها در مقابل نقص و خرابی مقاوم بوده و موسوم به سرورهای Fault-Tolerant هستند و توانایی افزایش زمان سرپا بودن (Uptime) سرور دارند.
این افزایش زمان از طریق تعدد اجزا و قطعاتی چون پردازنده هایی که به صورت lockstep کار می کنند صورت می گیرد. خوشه سازی (Clustering )،استفاده از یک سرور به عنوان دستگاه اصلی و دستگاه دوم در نقش پشتیبان دستگاه اصلی موجب ایجاد هزینه های بیشتر می شود ولی بی شک باعث افزایش مقاومت کل سیستم در برابر خرابی های احتمالی و نقص فنی می شود.

5- توجه به نرم افزارهای مدیریت

نکات مهمی که در خرید سرور باید توجه کنید!

مدیریت سرورها از طریق نرم افزار مدیریت سیستم انجام می شود، در سرورهای اقتصادی این مدیریت امکاناتی ابتدایی دارد اما در سرورهای رده متوسط و بالا شما با استفاده از بسته های نرم افزاری همراه دستگاه می توانید به راحتی از راه دور به مدیریت سرور، بررسی Event Log ، ارتقا نرم افزار سیستم و BIOS و خاموش کردن سیستم را انجام دهید. البته این توضیح ضروریست که نرم افزارهای مدیریت در هر نوع سروری قابلیت نصب دارند و شما میتوانید با هماهنگی دیتاسنتر یا صلاحدید سازمان یا شخص مصرف کننده، نرم افزار دلخواه را جهت مدیریت نصب نمایید.
از دیگر قابلیت ها می توان به انجام فرآیندهای مختلف نظیر نمایش میزان استفاده از دیسک و فعالیت پردازنده بر روی مانیتور، پیش بینی مشکلات و خطاهای احتمالی در سیستم با تنظیم پارامترها، مدیریت کردن ابزارهای ذخیره سازی، ارسال هشدار توسط سیستم از طریق ایمیل، تلفن و پیچر، سیستم عیب یابی (Diagnose) و … اشاره کرد. تمامی این موارد قابلیت های کاربردی برای مدیریت، پیکربندی و کنترل سیستم سرور را در اختیار شما قرار می دهند.

6- سرویس پذیری (Serviceability)

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید سرور توجه به سرویس پذیری بودن آن است این موضوع سبب راحتی کار با سرور می شود و برای همه کسب و کارهای کوچک و نوپا و بزرگ و حرفه ای بسیار مهم است.
سرورهایی که داخل یک کیس (Case) مخصوص قرار گرفته اند سرویس پذیری بسیاری خوبی دارند چرا که این نوع سرورها به شما امکان جاگذاری سریع قطعات Hot-Plug یا Hot-Swap را بدون نیاز به باز کردن کیس و استفاده از ابزارهای مختلف نظیر آچار را می دهند.

7- راهنمای خرید سرور :گارانتی و پشتیبانی

همیشه خرید سرور را از شرکت های سازنده و فروشندگان انجام دهید که شناخته شده هستند و برای مدت طولانی در محل سکونت یا شرکت مستقر می باشند چرا که در غیر این صورت در آینده امکان این وجود دارد که از گارانتی محصول خریداری شده بهره مند نشوید و پشتیبانی خوبی را از فروشنده دریافت نکنید. این نکته را فراموش نکنید که خدمات گارانتی ایده آل باید به اندازه دو سال یا بیشتر ضمانت داشته باشد و خدمات آنلاین نیز ارائه داده شود. گفتنی است که کیهان سرور بهترین شرایط گارانتی و خدمات را برای سرورهای لنوو و سرورهای اچ پی به مشتریان خود ارائه می دهد.