بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530
بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

سرور لنوو ThinkSystem SD530 برای دیتاسنترهایی که می خواهند یک راه حل متراکم راک با جدیدترین پردازنده های Xeon Scalable داشته باشند، ایده آل است. سرورهای ماژولار به سازمان ها و SMB ها یک ابزار مقرون به صرفه و انعطاف پذیر را (مطابق با زیرساخت ها و ورک لودها) ارائه می دهند. SD530 اولین سرور ماژولار لنوو در خانواده ThinkSystem است و از جدیدترین پردازنده های Xeon Scalable پشتیبانی می کند. این راه حل متراکم ترکیبی از محفظه D2 بالای 2U لنوو همراه با فضای کافی برای حداکثر 4 گره سرور SD530 است.

هر گره به طور مستقل طراحی شده و دارای دو سوکت پردازنده، حداکثر 16 اسلات DIMM، دو پورت تعبیه شده 10GbE یک کنتر RAI|D یکپارچه و حداکثر شش بی هارد hot swap SFF است. تقریبا همه چیزهایی که انتظار دارید در سرورهای استاندارد ThinkSystem لنوو ببینید در گره های SD530 وجود دارد. این گره ها می توانند هاردهای SATA و SAS را به همراه هاردهای NMVe SSDs مدیریت کنند و می توانند یک کیت دو هارده M.2 SSD را مدیریت کنند و برای نظارت و مدیریت از راه دو از کنترلر XCC (کنترلر XClarity) لنوو پشتیبانی کنند.

لنوو اولین سرور ماژولار Xeon Scalable خود را به نمایش می گذارد، این دستگاه دارای مزایا و معایب زیر می باشد:

مزایا

  • تراکم راک بالا، قیمت خوب، پردازنده Xeon Scalable، گزینه های ذخیره سازی و توسعه زیاد، مدیریت از راه دور Node XCC

معایب

  • SMM برای پیکربندی پیچیده است.

شاسی و پیکربندی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

محفظه D2 تمام پاورها و خنک کنندگی را مدیریت می کند و دارای یک پنل میانی منفعل است که گره ها را هنگام اتصال متصل می کند. سیستم مورد بررسی ما دارای دو منبع تغذیه پلاتنیوم 2000 واتی hot plug است و لنوو گزینه های 1600 واتی و 1100 واتی را ارائه می دهد. خنک سازی توسط یک  بخش مرکزی که شامل موتور دوگانه hot plug است انجام می شود که توسط ماژول های cold swap قرار گرفته و دو فن بزرگ نصب است.

بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

تمام فرآیند مونتاژ را می توان به سادگی انجام داد. شاتل I/O شامل دو منبع تغذیه، حداکثر 8 اسلات PCI-Express، شاسی SMM (ماژول مدیریت سیستم) و یک ماژول 8 پورته EIOM است. هر گره در جایگاه های ثابت در کارت رایزر به اسلات PCI-Express تخصیص داده می شود و در همه موارد شاتل I/O به همراه دو اسلات داخلی شاتل x8  که نیاز به ماژول سوئیچ وسطی دارند باید برداشته شود تا کارت ها نصب شوند.

طراحی گره سرور Lenovo ThinkSystem SD530 لنوو

لنوو رنج گسترده ای از مدل های گره warm swap را ارائه می دهد و حافظه کلی و درایو هایی که توسط گزینه های پردازنده شما پشتیبانی می شد را تعریف خواهد کرد. گره منفرد در سیستم مورد بررسی ما به  و پردازنده 12 هسته ای 2.6GHz Xeon Gold 6126 مجهز شده است که نیاز به هیتسینک های بزرگی دارد بنابراین تعداد اسلات های DIMM به 12 کاهش پیدا می کند و حداکثر حافظه 2,667MHz TRuDDR4 به 768 گیگابایت می رسد. پردازنده سطح پایه Bronze 3104 تا سطح حرفه ای Platinum 8153 (12 مدل پردازنده) می توانند از هیتسینک های کوچکتر استفاده کنند که گره هایی که دارای 16 اسلات DIMM هستند اجازه می دهند تا 1 ترابایت حافظه را نصب کرد.

بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

الزامات خنک کنندگی همچنین تعدادی از بی های هارد قابل دسترس را برای به حداکثر رساندن ظرفیت حافظه ارائه می دهد، گزینه های پردازنده ای که به طور خنک اجرا می شوند می توانند از برد های 2×3 محفظه پشتیبانی کنند. مادربرد گره دارای یک کنترلر تعبیه شده Intel RSTe است که از شش هارد cold-swap SATA پشتیبانی می کند. برای هاردهای 12Gbps SAS شما باید 430-8i داشته باشید که هیچ RAIDی ندارد یا باید 530-8i داشته باشید که از RAID5 استریپ و آینه سازی شده، هاردهای خود رمزنگار و شتاب دهی FastPath پشتیبانی می کند.

بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

پیکربندی SMM

محفظه  از دو نوع SMM پشتیبانی می کند که یکی دارای یک پورت شبکه (برای مدیریت همه 4 گره) است. نوع دیگر دارای دو پورت شبکه است که اجازه می دهد تا چند محفظه به حلقه زنجیر شده و همه از طریق یک آدرس IP مدیریت شوند. این SMM نه تنها رابط کاربری مدیریت مبتنی بر وب خود را ارائه می دهد بلکه تسهیلاتی را برای دسترسی از راه دور به هر رابط کاربری XCC گره فراهم می آورد. به طور پیش فرض این رابط کاربری اجازه دسترسی به رابط کاربری XCC گره را فراهم می آورد اما خود سرور وب غیرفعال است.

بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

برای فعال کردن آن، شما نیازاستفاده از ابزار IPMITool یا یک ابزار مشابه دارید تا دستورات IPMI را به طور مستقیم ارسال کنید. این کمی پیچیده تر است چونکه پارامتر ‘enable’ الصاق شده به دستور بر مبنای شانزده است و باید برای یک آدرس آی پی XCC گره ارسال شود. کافیست بگوییم که زمانی که ما این مورد را کار می کردبم می توانستیم به کنسول وب SMM دسترسی پیدا کنیم و به طور کلی اطلاعات زیادی در مورد قطعات نصب شده، پاور، خنک کننده و همچنیم دسترسی مستقیم به هر رابط XCC گره را فراهم می آورد و گزینه هایی برای ارسال هشدار به ایمیل را فراهم می سازد.

مدیریت گره در سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

برای مدیریت گره محلی شما می توانید ماژول KVM اختیاری را مشخص کنید که دارای یک بی هارد است. دسترسی از راه دور احتمالا کافی خواهد بود و همچنین کنترلر XCC گره قابلیت های نظارت و مدیریت از راه دور زیادی را ارائه می دهد. صفحه خانگی XCC اطلاعات دقیقی را از همه قطعات مهم و نسخه های فریم ویر و دسترسی به کنترل از راه دور و گراف های بهره وری و برق مصرفی را فراهم می آورد.

بررسی سرور لنوو Lenovo ThinkSystem SD530

علاوه بر این ماتوانستیم به هاردهای M.2 SSD و کنترلر RAID برای پیکربندی ذخیره سازی دسترسی پیدا کنید و اطلاعات کاملی از تمام سخت افزار ها و تسهیلات تعریف شده برای سرور، فریم ویر و دسترسی امن را دریافت کنید. ما هیچ مشکل مدیریتی با XClarity Administrator 1.4 Hyper-V VM آزمایشگاه که به طور خودکار XCC گره را پیدا می کرد نداشتیم. ما توانستیم برق مصرفی؛ پردازنده ها، حافظه گره ها دسترسی پیدا کنید و از کتابخانه ایمیج برای بالا آوردن سیستم عامل استفاده کنیم، ما برنامه xClarity Mobile iOS لنوو را روی آیپد خود نصب کردیم تا به صورت از راه دور به هاست Administrator دسترسی پیدا کنیم و تغییرات گره را نظارت کنیم.

رای نهایی

سرور مورد بررسی ما دارای یک گره است که ممکن است گران به نظر برسد اما در نظرداشته باشید دو پردازنده Gold 6120 در گره ما بیش از 60 درصد از قیمت کل را شامل می شود. پشتیبانی از تقریبا تمام خانواده Xeon Scalable به معنای این است که سخت افزار متناسب با بودجه شما است، ThinkSystem SD530 یک سرور ماژولار مقرون به صرفه و همه جانبه را برای شرکت هایی که به دنبال افزایش تراکم پردازش در دیتا سنتر خود هستند را فراهم آورده است.

مشخصات سیستم مورد بررسی

  • شاسی : راک D2 2U لنوو
  • پردازنده: دو عدد پردازنده 2.6GHz 12-core Xeon Gold 6126
  • حافظه: 64GB TruDDR4 (حداکثر 768 گیگابایت)
  • 8 بی گره توسعه
  • توسعه : 8 اسلات PCI-Express 3 (دو مورد برای هر گره)
  • شبکه :  8 ماژول 10GBase-T (2 پورت برای هر گره)
  • RAID: Lenovo ThinkSystem RAID 530-8i Dense SAS3
  • آرایه مورد پشتیبانی: RAID0, 1, 10, 5, 50
  • شبکه : دو عدد 10GbE
  • خنک سازی: 8 عدد ماژول فن hot plug
  • منبع تغذیه: دو عدد منبع تغذیه 2000 واتی hot plug
  • مدیریت : XCC Enterprise, XClarity Administrator ، Lenovo SMM with Gigabit/USB
  • گارانتی: گارانتی سه ساله NBD
  • ذخیره سازی: دو عدد هارد اینترنال 32GB M.2 SSD، دو عدد هارد 240GB Intel SATA SFF SSD ( حداکثر 6 عدد)

منبع: itpro