سرور مجازی یا سرور فیزیکی؟ کدام بهتر است؟
سرور مجازی یا سرور فیزیکی ؟ کدام بهتر است؟

سرور مجازی یا سرور فیزیکی ؟ سازمان ها نیاز به راه حل های ذخیره سازی و پردازشی که دارای عملکرد بالا، قابلیت اطمینان و امنیت هستند می باشند. نظر سنجی هایی که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که موضوعات زیر مواردی مهمی استند که در اکثر برنامه های فناوری اطلاعات باید روی آنها تمرکز شود:

  • بازیابی و تداوم کسب و کار
  • سرویس های ابری
  • مدیریت هزینه ها

مدیریت فناوری اطلاعات امروزی به دنبال یافتن راه حل های پردازشی و ذخیره سازی مقرون به صرفه است به طوری که بین نیاز سازمان، کاهش خطرات، رفتار با انواع مختلف داده ها، سازگاری با مقررات تعادل ایجاد کند. تصمیم گیری در مورد سرورهای فیزیکی و مجازی، انتخاب ساده ای برای بسیاری از سازمان ها نمی باشد و این به دلیل الزامات پیچیده ای است که در هر کسب و کار وجود دارد و علاوه بر این هر یک از این گزینه ها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. در این مقاله، شما با مزایا و معایب سرورهای فیزیکی و محیط های محازی آشنا خواهید شد و 11 عاملی که به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید را یاد خواهید گرفت.

سرور فیزیکی چیست؟

سرور فیزیکی یکی از تجهیزاتی است که اطلاعات در آن ذخیره و خوانده می شود. سرور فیزیکی ممکن است در اتاق سرور محلی شما قرار گرفته باشد و یا می تواند در یک دیتا سنتر قرار گرفته باشد. سرورهای فیزیکی به طور کلی توسط کارمندان سازمان شما اداره، مدیریت و نگهداری می شوند.

مزایای سرورهای فیزیکی

  • تیم IT شما به صورت 365 روز سال، 7 روز هفته و یا 24 ساعته می توانند دسترسی کاملی به منابع سرور اختصاصی داشته باشند که این موضوع می تواند برای عملیاتی که دارای تقاضای بالایی هستند و کسب و کارها، حیاتی باشد.
  • بسته به نیاز شما، سرور ممکن است در محل و یا در دیتاسنترها نگهداری شوند.
  • کارمندان IT می توانند به طور کاملا سفارشی سرور را با توجه به الزامات تجاری و مشخصاتشان پیکربندی کنند.

معایب سرورهای فیزیکی

  • هزینه خرید سرور نسبتا بالا است و در صورت خرابی سخت افزار و تعویض هزینه بالایی برای تعمیر و نگهداری نیاز دارد.
  • کارکنان فناوری اطلاعات شما مستقیما مسئولیت راه اندازی، پیکربندی و نگهداری را به عهده دارند.
  • اگر مشکلی با پیکربندی و یا تعمیرات دارید ممکن است نیاز به استخدام فردی دیگر داشته باشید.
  • کاربران نمی توانند مقیاس ذخیره سازی را بعد از دستیابی به حداکثر ورک لود افزایش دهند چونکه کاربرا سخت افزار را خریده اند و مالک آن می باشند.
  • نیاز به یک فضای فیزیکی دارد.

سرور مجازی یا سرور فیزیکی

سرور مجازی (VPS) چیست؟

مجازی سازی در واقع به قرارگیری چند سرور مجازی در یک محیط فیزیکی اطلاق می شود. مجازی سازی این امکان را فراهم می آورد که منابع سرور فیریکی را بین چند ورک لود تقسیم کنند تا کاربر حداکثر عملکرد و کمترین هزینه را داشته باشد.  مجازی سازی معمولا در ابر یا در سرور هایی که خریداری شده ای که در خارج از دفتر کاری نگهداری می شود رخ می دهد.

مزایای سرورهای مجازی

  • هزینه کمتری دارد چونکه نیازی به خرید سخت افزار ندارید.
  • هزینه های کمتر برای نگهداری و پیکربندی
  • دسترسی به متخصصین برای راه ندازی، پیکربندی، نگهداری و لایسنس های نرم افزاری
  • افزایش بهره وری ورک لودها و داشتن سرورهای قوی
  • کاهش تاثیرات محیطی به دلیلی اشتراک گذاری ورک بودها

معایب سرورهای مجازی

  • دارای هزینه های ماهانه که ممکن است بعدها نیز این هزینه افزایش پیدا کند.
  • مشکلات سازگاری برنامه ها
  • همه فروشندگان نمی توانند مقیاس توافق شده خود را افزایش و یا کاهش دهند و این موضوع به سیاست های فرشوند و توافق نامه های سطح سرویس بستگی دارد.
  • شما دیگر قادر به کنترل مستقیم سرور فیزیکی خود و برنامه های در حال اجرای آن نیستید.

سرور مجازی یا سرور فیزیکی

 سرورهای مجازی یا سرورهای فیزکی؟ کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

سیسکو تخمین می زند که تا سال 2019، 86 درصد از ورک لود های تجاری در محیط ابر هاست شده اند. در حال حاضر بسیاری از سازمان ها از یک روش ترکیبی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند که ترکیبی از سرورهای فیزیکی و مجازی می باشد. تصمیم گیری در مورد اینکه سرورهای فیزیکی را انتخاب کنید یا سرورهای مجازی، به فاکتورهای مختلفی از جمله بودجه، عملکرد مورد نیاز، منابع و غیره بستگی دارد.

بودجه

مزیت اصلی مجازی سازیف صرفه جویی در هزینه است. مطالعات موردی نشان می دهد که شرکت ها می توانند ده ها و یا حتی صدها هزار دلار را به صورت سالانه صرفه جویی کنند. هزینه های مجازی سازی می تواند براساس

  •  سخت افزار
  • توسعه
  • ابزارها
  • تسهیلات
  • نیروی کار

هزینه های شما را کاهش دهد. مجازی سازی همچنین به کسب و کارها اجازه می دهد تا با صرف هزینه ای کم مقیاس را کاهش و یا افزایش دهند. با استفاده از مجازی سازی شما از شرهزینه های مربوط به سرویس دهی خلاص خواهید شد.

 عملکرد

صرف نظر از گزینه ای که انتخاب می کنید، درک کامل الزامات کسب و کارتان بسیار مهم است. فروشنده حقوقی مجازی سازی می تواند از طریق فرآیند درک اطلاعات، برنامه ها و فرآیندهایی که برای عملیات و بهبود شرکت شما بسیار مهم است شما را راهنمایی کند. بعضی از کاربردها ممکن است نیاز به منابع سرور اختصاصی بیشتری داشته باشند تا بتوانند خطرات عملکردی را تحمل کنند. در موارد دیگر، ممکن است شما عملکرد و سرعت را برای هزینه فدا کنید.

تداوم کسب و کار

از آنجا که سرورها در خارج از قرار می گیرند شما از لحاظ بازیابی فاجعه از مزایای فوری برخوردار هستید. در بسیاری از موارد فروشندگان با برنامه ریزی کاهش ریسک می توانند به طور قابل توجهی تداوم کسب و کار شما را بهبود ببخشند. توانایی شرکت در تحقق یافتن ضررهای مالی یا دوره های عدم دسترسی به اطلاعات را در نظر بگیرید.

کاهش ریسک

کاهش ریسک در نهایت به پیکربندی سرور اختصاصی یا مجازی شما بستگی دارد. اگر ورک لود شرکت شما براساس یک قطعه از تجهیزات قرار گرفته در محل و یا محیط مجازی فروشنده است خرابی می تواند فاجعه آمیز باشد. در بسیاری از موارد، شرکت ها می توانند با انتخاب فروشنده مجازی سازی دیگر که رویکردهای قابل توجهی در برابر خرابی سخت افزار و بکاپ گیری در محل و خارج از محل دارد به طور قابل توجهی خطرات را کاهش دهند.

امنیت اطلاعات

امنیت سرورهای فیزیکی و مجازی شما عمدتا به پیکربندی، دانش کارکنان و محیط بستگی دارد. مانند کاهش ریسک این عامل می تواند به طور قابل توجهی بسته به شرایط منحصر به فرد کسب و کار و منابع متفاوت باشد. بسیاری از سازمان هایی که دارای حداقل بودجه و یا سخت افزار هستند، انتخاب مجازی سازی می تواند به طور قابل توجهی محافظت های امنیتی را ارائه دهد.

کنترل فضا و محیط

اطلاعات بسیاری از سازمان ها به سرعت در حال افزایش است که می تواند چالش های مربوط به فضا را برای تیم های فناوری اطلاعات ایجاد کند. اگر شما یک روش ذخیره سازی خارج از اتاق را انتخاب می کنید و کنترل دما را روی سرورهای خود حفظ می کنید، زمان محاسبه سرورهای فیزیکی و مجازی سازی را در نظر داشته باشید. همانطور که اطلاعات شما افزایش پیدا می کند، حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب می تواند چالش بر انگیز باشد.

دانش کارکنان

آیا کارکنان شما دانش لازم برای مدیریت سرور، نگهداری، پیکربندی و امنیت را دارند؟ و مهمتر از اینها آیا آنها با بهترین روش های افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها آشنایی دارند؟ مجازی سازی می تواند تیم فناوری اطلاعات شما را از درگیر شدن با مسائل مربوط به ذخیره سازی اطلاعات و مدیریت سرور نجات دهد، به این ترتیب تیم شما می تواند روی اولویت ها و فرصت های دیگری که می تواند منجر به کاهش هزینه شوند تمرکز کند.

رشد پیش بینی شده ورک لودها

وقتی که شما مجازی هستید، به جای اضافه کردن حافظه ذخیره سازی یا قدرت پردازشی می توانید خیلی ساده با فروشنده خود صحبت کنید. در اکثر موارد چون شما مسوئل دریافت، تنظیم، پیکربندی و تست سرور فیزیکی نیستید، سرور مجازی می تواند به طور قابل توجهی کار شما را ساده تر کند. اگر اطلاعات تجازی یا برنامه های موردنیاز شما به سرعت در حال افزایش است می توانید بلافاصله به مجازی سازی سوئیچ کنید و در زمان و منابع خود صرفه جویی کنید.

برنامه انتقال

بسیاری از سازمان ها در طول زمان و به کندی به مجازی سازی انتقال پیدا می کنند. اگر این هدف شماست با فروشنده خود در مورد ابزارهای انتقال و در مورد سازگاری برنامه ها صحبت کنید. اجازه ندهید که ترس از انتقال پیچیده شما را از انتخاب باز دارد. اکثر کسب و کارها متوجه می شوند که انتقال به مجازی سازی حتی زمانی که در طول زمان انجام می شود بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنند.

نوع داده

شما ممکن است داده و یا اطلاعاتی داشته باشید که نیاز به مجوزهای قانونی داشته باشد در این حالت استفاده از یک سرور فیزیکی می تواند انتخاب مناسبی باشد. در مطالعه ای در که کالج وست مینستر انجام شد، تیم فناوری اطلاعات تصمیم گرفتند که از سرورهای فیزیکی برای ذخیره فیلم های دوربین استفاده کنند، در حالی که اطلاعاتی که نیاز به مجوزهای قانونی نداشت را در سرورهای مجازی ذخیره کردند.

سازگاری

اگر لازم باشد که از  HIPAA، PCI، Sarbanes-Oxley  یا سایر مقررات قانونی پیروی کنید، مهم است که به سازگاری توجه داشته باشید.هر دو سرور فیزیکی و سرور مجازی باید با تمام استانداردها سازگاری داشته باشند. به طور معمول، سازگاری  توسط حسابرسان مستقل مورد تایید و سنجش قرار می گیرد.

سرور مجازی یا سرور فیزیکی ؟ کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

اکثر سازمان ها از هر دوی سرورهای فیزیکی و مجازی به عنوان یک روش ترکیبی کوتاه مدت استفاده می کنندو با این حال، درک عمیق نیازهای شرکت شما از جمله امنیت، بودجه و عوامل دیگر می توانند به شما کمک کنند تا در مورد انتخاب سرور مجازی یا سرور فیزیکی بهترین تصمیم را داشته باشید.