آیا کامپیوتر من نیاز به حافظه (RAM) بیشتری دارد؟
آیا کامپیوتر من نیاز به حافظه رم (RAM) بیشتری دارد؟

اگر کامپیوتر شما واکنشی نمی دهد و هنگ کرده است احتمال دارد به علت عدم وجود حافظه رم (RAM) کافی باشد و ممکن است با ارتقاء حافظه مشکل سیستم شما حل شود و سرعتی که انتظارش را دارید را بدست آورید.

علائمی که نشان می دهد شما برای کامپیوترتان به حافظه رم بیشتری احتیاج دارید

وقتی که برای اولین بار متوجه کند شدن و هنگ کردن سیستم خود شدید، اول سوالی که شاید از خودتان بپرسید این است که آیا به رم بیشتری نیاز دارم؟  و وقتی که مشکل به صورت مداوم رخ می دهد افراد فکر می کنند که مشکل سخت افزاری دارند. معمولا این مشکل تنها با یک تعمیر یا ارتقاء ساده قابل حل است.اگر شما به طور مداوم آیکن های پیکسل شده یا صفحه هنگ شده را می بینید احتمالا نیاز به اضافه کردن رم دارید.

از کجا بدانم به حافظه رم بیشتری نیاز دارم؟

همیشه نداشتن حافظه کافی به سادگی قابل تشخیص نیست، بنابراین در اینجا ما به صورت خلاصه علائمی که به شما نشان می دهد که کامپیوترتان از عدم وجود حافظه کافی رنج می برد را توضیح خواهیم داد. اگر با هر یک از این علائم مواجه شدید بهتر است حافظه رم خود را ارتقاء دهید.

  • کارهای روزانه با عملکرد کند یا ضعیفی اجرا می شود.
  • برنامه ها به طور مداوم واکنش نشان نمی دهند.
  • برای تایپ کردن باید مدت زمان زیادی منتظر بمانید تا کامپیوتر شما پاسخ دهد.
  • کلیک کردن یا انتخاب یک آیکن با تاخیر پاسخ می دهد.
  • مالتی تسکینگ چند برنامه تقریبا غیر ممکن می شود.
  • هنگام کار روی صفحات گسترده، سیستم شما به صورت کند کرال را انجام می دهد.
  • شما نوتیفیکیشن هایی در مورد حافظه کم را دریافت خواهید کرد.
  • بروزرسانی سیستم انجام نمی شود چونکه کامپیوتر شما کند شده است.
  • شما مشکلات نمایشی را خواهید داشت مثلا یک صفحه به طور کامل لود نمی شود یا فضای خالی در قسمت هایی که باید اطلاعات باشد نمایش داده می شود.
  • وقتی که سعی می کنید برنامه ها و اسناد را باز کنید سیستم پاسخ نمی دهد.

حافظه بیشتر چه کمکی می کند؟

تقریبا تمام کاری که شما روی کامپیوترتان انجام می دهید متکی بر حافطه است. کارهایی مانند حرکت دادن مکان نمای ماوس (که از مقدار کمی رم استفاده می کند) تا مالتی تسکینگ میان چند برنامه (که از مقدار بیشتری رم استفاده می کند) همه متکی بر رم هستند. همچنین فرآینده هایی وجود دارند که به طور مداوم در پس زمینه اجرا می شوند (مانند بروزرسانی سیستم و نرم افزارهای امنیتی) که می توانند بیشتر رم شما را استفاده کنند. به طور خلاصه می توان گفت گه شما با افزایش گیگابایت رم مورد نیازتان می توانید کارهای بیشتری را در سیستم کامپیوتری خود انجام دهید. به احتمال زیاد هر کسی در آینده ممکن است نیاز به ارتقای رم پیدا کند.

چگونه بفهمیم رم کامپیوتر چند است؟

تولیدکنندگان کامپیوتر غالبا ظرفیت بالایی از حافظه را در سیستم هایی که طراحی می کنند قرار نمی دهند تا بتوانند قیمت سیستم را پایین نگه دارند. به عنوان مقال کامپیوتری که می تواند 32 گیگابایت حافظه داشته باشد غالبا با 4 یا 8 گیگابایت حافظه تجهیز می شود و این یکی از دلایلی است که شما باید حافظه سیستم خود را ارتقاء دهید. بیایید با هم بررسی کنیم که رم سیستم شما چقدر است:

در کامپیوتر دسکتاپی که دارای ویندوز 10 است:

  • روی لوگوی ویندوز کلیک کنید یا دکمه Start موجود در تسکبار را کلیک کنید.
  • روی Computer کلیک راست کنید.
  • Properties را انتخاب کنید.

در سیستم مک به صورت زیر عمل می کنیم

  • آیکن Launchpad را کلیک کنید.
  • Other را انتخاب کنید.
  • System Information را کلیک کنید.

حالا قسمت Installed memory را بررسی کنید و ببینید رم نصب شده شما چقدر است.

ارتقاء حافظه

اضافه کردن حافظه کامپیوتر یکی از سریعترین و ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش های افزایش عملکرد سیستم می باشد. این ارتقاء نتایج فوری را ارائه می دهد و مشکلاتی که در بالا بدان اشاره شد را حل می کند. از ابزار Crucial System Scanner استفاده کنید و مقدار رمی که در حال حاضر در سیستم شما نصب شده است را شناسایی کنید و لیست حافظه های سازگار موجود برای سیستم خود را بررسی کنید.

حافظه رم RAM (حافظه دسترسی تصادفی) چیست؟

چگونه بدانم که در آینده به رم بیشتری نیاز دارم؟

شما باید حدال الزامات سیستمی را برای هر برنامه ای داشته باشید ( که هر روزه این الزامات افزایش گیدا می کنند)، اما شما می توانید با مجهز کردن سیستم خود به حافظه کافی خیالتان راحت باشد که سیستم تان قادر به اجرای برنامه های جدید است. شما می توانید میزان حافظه نصب شده خود را به حداکثر برسانید به طوری که تا پایان عمر سیستم تان برای آن کافی باشد. در اینجا چند مثال از موقعیت هایی که به رم بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد آورده شده است:

ارتقاء سیستم عامل (OS)

چونکه سیستم عامل کامپوتر از منابع سخت افزاری مانند رم استفاده می کند، مقدار رم مورد استفاده تاثیر قابل توجهی روی عملکرد کلی سیستم شما دارد. شما ممکن است بخواهید نسخه جدید سیستم را عاملی نصب کنید که به حافظه رم بیشتری (نسبت به نسخه قبلی خود ) نیاز دارد. اضافه کردن حافظه حافظه بیشتر هنگام ارتقاء سیستم عامل تضمین می کند که از مشکلات بالقوه جلوگیری می کنید و عملکرد را بهینه سازی می کنید.

نصب نرم افزار جدید یا سخت افزار دیگر

نرم افزار جدید غالبا نسبت به نسخه های قبلی خود نیاز به حافظه بیشتری دارند به ویژه اگر نرم افزارها، برنامه هایی مانند نرم افزار ویرایش عکس، ویرایش ویدیو و بازی باشد. به طور مشابه قطعه های سخت افزاری جدید مانند کارت های حافظه، هارد و حتی پردازنده برای دست یابی به سطح عملکرد ذکر شده خود به حافظه کافی نیاز دارند. برای اطمینان از اینکه سیستم شما دارای حافظه کافی است حداقل نیازمندی های سخت افزار و حافظه را بررسب کنید و چند گیگابایت رم بیشتر برای سیستم خود تهیه کنید تا به صورت عملکرد سیستم بهینه شود.

آیا کامپیوتر من نیاز به حافظه (RAM) بیشتری دارد؟

خرید یک سیستم جدید

کامپیوترهای جدیدی که قیمت ارزانی دارند دارای حداقل حافظه هستند. با این حال قبل از پرداخت هزینه های بالاتر برای کامپیوترهای که دارای رم بیشتری هستند، ارتقاء رم این سیستم های ارزان را بررسی کنید. گاهی ارتقاء این سیستم ها مقرون به صرفه تر از خرید سیستم های گرانتر است. با اضافه کردن حافظه به کامپیوتر شما می توانید منابعی را برای اجرای برنامه ها به صورت مالتی تسکینگ فراهم کنید تا کارها را به صورت سریعتری اجرا کنید. همین امروز با نصب رم بیشتر کند شدن و هنگ کردن سیستم خود را متوقف کنید.