تفاوت میان حافظه های DDR2، DDR3 و DDR4 چیست؟
تفاوت میان حافظه های DDR2، DDR3 و DDR4 چیست؟

به نظر شما تفاوت میان حافظه های DDR2، DDR3 و DDR4 چیست؟ حافظه DDR4 جدیدترین نسل از حافظه دسترس تصادفی DDR است. DDR4 جایگزین DDR3 شد و DDR3 هم به نوبه خود جایگزین DD2 و DDR2 هم جایگزین DDR شد. با انواع مختلف حافظه رم – SRAM, DRAM  و ECC آشنا شوید.

حافظه DDR چیست؟

DDR مخفف Double data-rate می باشد و که مقدار دوبرابری دیتاها را انتقال می دهد. در رم های SDR در هر کلاک ساعت 1 بیت اطلاعات انتقال داده می شد در حالی که در حافظه DDR در هر کلاک ساعت 2 بیت اطلاعات انتقال داده می شود که نسبت به حافظه های SDR سرعت دوبرابر شد. در واقع در رم های DDR در هر دوی لبه های بالا روند و پایین رونده کلاک اطلاعات انتقال داده می شود. در نتیجه در مقایسه با حافظه های SDR به طور قابل توجهی سریعتر بودند. DDR با حافظه های دو کاناله فرق دارد که برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله حافظه دو کاناله چیست را مطالعه بفرمایید.

نسل های حافظه – تفاوت میان حافظه های DDR2، DDR3 و DDR4

استانداردهای حافظه توسط شورای مهندسی JEDEC کنترل می شود که یک سازمان مستقل مهندسی است. همین طور که نیل های جدید حافظه توسعه داده می شوند این سازمان بدنه استانداردهای آن نسل را کنترل می کند. هر نسل از حافظه توسط سرعت و فرکانس و مصرف انرژی علامت گذاری می شود. از آنجا که سخت افزار کامپیوتر به هم متصل و به هم وابسته هستند افزایش فرکانس و کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت می تواند موجب افزایش سرعت قطعات دیگر شود.

فرق میان حافظه های DDR2، DDR3 و DDR4

حافظه ها با نسل قبلی خود سازگار نیستند

یکی از دلایلی که موجب استاندارد سازی صنایع حافظه شد این است که سازندگان کامپیوتر باید پارامترهای الکتریکی و شکل فیزیکی حافظه ای که می تواند در کامپیوترشان نصب شود را بدانند. چونکه پارامترهای الکتریکی در هر نسل حافظه متفاوت است و شکل فیزیکی تغییر داده می شود تا از نصب حافظه اشتباه در سیستم جلوگیری شود. کامپیوترها می توانند تنها از نسل حافظه ای که برای آن طراحی شده اند استفاده کنند.

فرق میان حافظه های DDR2، DDR3 و DDR4

اگر به دنبال افزایش حافظه هستید و یا قصد دارید حافظه خود را عوض کنید، ساده ترین راه برای پیدا کردن نوع حافظه مورد نیاز شما استفاده از ابزارهای Crucial® Advisor™ و System Scanner است.